Storytelling ועמידה על במה

בתחילת הפוסט אני רוצה להדגיש שכל מה שאני רושם פה זו הדרך שלי לבנות את ההרצאה שלי,דרך שעבדה עבורי ואתם יכולים לקחת מה שנראה לכם,אז מתחילים.
אתם עומדים לספר את הסיפור שלכם לעולם וזו כבר סיבה להתרגשות.
איך עומדים מול קהל?
איך מספרים סיפור?
מאיפה מתחילים?,המון שאלות אבל אל דאגה,קצת תירגול ,חשיבה ואירגון ואפשר לעמוד ולספר את הסיפור שלכם לעולם.
שלב ראשון:לבחור את הסיפור שאתם רוצים לספר,יכול להיות שיש לכם כמה סיפורים מעניינים,תרשמו את הסיפורים (רק כותרת בשלב הזה) ותבחרו סיפור אחד שחשוב לכם לספר אותו.
שלב שני:כאשר אתם חושבים על הסיפור שלכם תחשבו מה המסר שאתם מעוניינים להעביר,מסר מאד מדויק,מסר אישי שרק שלכם ,שאנשים שיצאו מההרצאה יזכרו את המסר וישייכו אותו רק אליכם,בד”כ המסר נמצא גם בשם של ההרצאה לדוגמא:השם של ההרצאה החדשה שלי הוא:
“לנצח את התת מודע במשפט אחד”-מצד אחד שם של הרצאה שקצת משאיר פתח לדימיון ,ומצד שני מרמז על המסר שאפשר לנצח את התת מודע שלנו שלרוב מכתיב לנו את המציאות בה אנו חיים וקובע לנו מה לעשות לפעמים בניגוד לרצון שלנו.
המסר שלי ושם ההרצאה הוא יחודי לי ולא נלקח משום מקום אחר וזה מה שחשוב בכל הרצאה להיות יחודים ושונים במסרים,בדיבור,בהצגה,בתוכן.
שלב שלישי:כאשר את יודעים את המסר העיקרי שאתם מעוניינים להעביר ,תשבו לכתוב את הסיפור שלכם,כן ממש לכתוב סיפור,לא קורות חיים אלא סיפור.נכון שצריך להזכיר תאריכים,מקומות,אנשים שפגשתם בדרך,משפטים שנאמרו לכם,תחושות, רגשות,כשלונות בדרך,הצלחות,רגעים בלתי נשכחים,בכי,צחוק,הכל לרשום על הדף אפילו דברים שנראים ממש לא קשורים ופעוטים-לפעמים אלו הדברים הכי חשובים בסיפור שלכם.
אני אתן לכם דוגמא:בסיפור שלי אני מתאר איך הגשמתי את פרויקט “הרשימה שלי” 30 משימות בלתי אפשריות לגיל 50 למען הקהילה.שרשמתי את הסיפור ראיתי ציון לכך שאני אחד מתוך 7 ילדים להוריי-נשמע מידע ממש לא רלוונטי שגדלתי במשפחה מרובת ילדים,אבל פרט זה הוא מרכיב עיקרי באישיות שלי,לגדול במשפחה שאבא מפרנס יחידי עם עוד 6 אחים ואחיות עיצב אצלי את יצר ההישרדות,יכולת להתמודד עם אתגרים ולהוכיח שאני יכול כמעט כל דבר,לדעת להסתפק במועט ולתת את המעט שיש שלי למישהו שאין לו כלום.
בדוגמא הזאת ראיתם שפרט קטן ושולי בכתיבת הסיפור הופך למשהו משמעותי בסיפור שלי.
שלב רביעי:להתחיל להרכיב את הפאזל האישי שלכם שהמסר העיקרי צריך להיות שזור בסיפור עצמו,לדעת לנקות את הפרטים שלא צריכים ולהדגיש את הפרטים שמחזקים את המסר המרכזי שלכם,כי תזכרו בסופו של כל סיפור המאזין יוצא עם תובנה אחת מהסיפור שלכם וכדאי שזו תהיה תובנה חזקה ומשמעותית עבורו שתניע אותו גם לפעולה או הבנה שהוא צריך לשנות משהו בחיים שלו,לא חייב שינוי פיזי גם שינוי מחשבתי זה הישג עבורכם כמרצים.
שלב חמישי:כאשר אנו מעוניינים להעביר מסר בכל תחום חייבים להביא ביסוס כולשהו כדי שהמאזין בצד השני יבין שאכן המידע שאתם מוסרים הוא נכון ואמין.
הביסוס צריך להיות מצד אחד מחקרי ומצד שני ביסוס אישי מחוויה שעברתם או ניסוי שעשיתם או כל דבר אישי שמחזק את המסר.
לדוגמא שאני מעביר הרצאות על אורח חיים ומדבר על נושא ההשמנה בעולם ובישראל, אני מביא מחקר אחרון בנושא השמנה עולמית ומציין שמדינת ישראל נמצאת במקום לא טוב באמצע מבחינת מדד ההשמנה העולמי של ה OECD ומציג את הטבלה הרלוונטית.
ומצד שני מספר סיפור אישי של מתאמנת שלי בנושא השמנה ומספר דרך הסיפור שלה :מה הם הסיבות להשמנה?התמודדות,תזונה ופעילות ספורט.
אז איך פותחים הרצאה בכלל?
אף אחד לא מעניין אותו בתחילת ההרצאה:מה השם שלכם ?איפה אתם גרים?מצב משפחתי?עבודה ועוד פרטים אישיים שממש לא רלוונטים בהצגה הראשונית,בהמשך אתם יכולים לתת פרטים אישיים כאשר הם שזורים בסיפור שלכם וכחלק מהסיפור.
תתחילו עם סיפור שכביכול לא קשור לסיפור שלכם אבל קשור למסר שאתם מעוניינים להעביר ולכניסה לסיפור שלכם.
תחילת ההרצאה יכולה להיות באירוע שקרה לכם והביא לתובנה שממנה צמח הסיפור או בסיפור של מישהו אחר שקשור לסיפור שלכם או למסר של הסיפור שלכם. לדוגמא:תקשיבו להרצאה של טים הארפורד שמתחיל את ההרצאה בסיפור שמהווה חלק מהמסר המרכזי שלו אבל במקרה הזה ,לא סיפור אישי שלו בכלל.


הזמן:
אם מעבירים את ההרצאה שלכם בסגנון TED או הרצאה של שעה,אתם חייבים להיות קשובים ומתוכננים למימד הזמן.
לכל הרצאה יש את המורכבות שלה, אם זו הרצאה בסגנון TED שיכולה להימשך בין 10 ל-15 דקות או הרצאה שיכולה להימשך שעה.
יש לעבוד עם שעון,תסכמו את הסיפור שלכם ותתחילו לעמוד מול מראה ולספר אותו או ממש מול מצלמה ולהקליט ולנתח את התוצאה.
אתם יכולים להכין מצגת קצרה שתתמוך בסיפור שלכם ,מצגת שבכל דף יש תמונה או תרשים,לא משפטים וסיכומים שיגרמו לכם להקריא מתוך מצגת,אל תשכחו אתם לא מרצים באונברסיטה שמעבירים חומר!
אתם מספרים סיפור שצריך לרתק את הקהל,אם אתם רוצים לדבר על כיבוש יעד וניצחון שימו תמונה שלכם (אם יש)מניפים ידיים מעל פיסגה. אם אתם רוצים להעביר ביסוס מחקרי שימו משפט עיקרי בשקף או תמונה שתומכת במסר שלכם.
דבר חשוב מאד:הקהל של היום מאתגר בצורה יוצאת דופן לטוב ולרע,הפלאפון הוא האויב שלנו המרצים כי הוא המפלט של הקהל ברגע שתשעממו אותו,הזמן של הקהל שבא לראות אתכם יקר לכן תשתדלו לא לבזבז לו את הזמן עם דברים שהוא כבר שמע ואם אתם מספרים לו משהו ידוע כדאי לחשוב על דרך מקורית שהוא לא נחשף אליה.תכבדו את הקהל שהגיע לשמוע אתכם בכך שתעבירו סיפור ואני מדגיש סיפור עם מסר מיוחד וחדש ואפילו מרגש.

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב twitter
שתפו בטוויטר
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדאין
שיתוף ב pinterest
שתפו בפינטרסט

השאירו תגובה

מיתוג אישי תמיד מנצח !!!

מה זה בכלל מיתוג אישי? המושג מיתוג אישי הוא איך אני נתפש בעיני כל מי שמכיר אותי,מיתוג אישי אלו המסרים שאני משדר לעולם בצורה עקבית,מיתוג

המשיכו לקרוא

The golden cycle of giving

נתינה כדרך חיים המוטו שלי בשנים האחרונות הוא: לכל אחד יש משהו לתת למישהו על מנת להפוך את העולם שלנו לטוב יותר אוהב וצודק יותר

המשיכו לקרוא
גלילה למעלה